Zaistnienie w sieci nie jest wcale prostym zadaniem. Duża konkurencja, niezrozumiałe algorytmy wyszukiwarek i stale zmieniające się trendy, na pewno sprawy nie ułatwiają. A przecież przebicie się z widocznością w Internecie to podstawa sukcesu. Nawet najlepszy produkt czy usługa nie gwarantuje powodzenia , jeżeli nikt nie będzie o nim wiedział. Aby pojawić się w wynikach wyszukiwarki są dwa sposoby. Pierwszy z nich to wykupienie reklamy i pojawianie się w części sponsorowanej Google. Drugi to wypozycjonowanie w sposób organiczny, tak aby po wpisaniu określonej frazy pojawiać się na pierwszej stronie wyszukiwarki. Mimo iż pierwszy sposób jest o wiele łatwiejszy, to w perspektywie czasu mniej opłacalny. Dobry tekst pod SEO pozwoli o wiele dłużej zachować koszulkę lidera w Google i przy ty wiele zaoszczędzić na linkach sponsorowanych.
Wykupowanie linków w Google jest narzędziem skutecznym, pozwalającym na osiągnięcie celów reklamowych w bardzo krótkim czasie. Posiada jednak dwa zasadnicze minusy – jest drogie i pozycjonuje witrynę wyłącznie w czasie opłacania usługi. SEO copywriting pozwala natomiast w nieco dłuższym okresie na wypozycjonowanie strony internetowej na wysokich pozycjach wyszukiwarki na stałe, za darmo. Prawidłowo sporządzony tekst pod SEO jest najlepszym narzędziem marketingowym. Aktualna sytuacja na rynku nie pozwala wręcz, aby posiadacz strony www nie posiadał na niej treści dopasowanej pod kątem pozycjonowania. Aby pojawić się w sieci potrzeba czegoś więcej niż merytoryka – należy znać język techniczny algorytmu. Bez polubienia się z robotami Google można zapomnieć o widoczności w sieci.
Tekst pod SEO – 7 zasad dobrego tekstu
Algorytm Google bazuje na tzw. słowach kluczowych. Oznacza to, że każdy tekst powinien być skupiony na jednej frazie i jej pochodnych, która jest najczęściej wyszukiwana przez użytkowników sieci. Dlatego też pisząc tekst pod SEO, należy skupić się na naturalnym wplataniu potrzebnych fraz do pisanego tekstu, jednocześnie potrafić zainteresować czytelnika i być w stanie przekazać mu choć odrobine przydatnej wiedzy. W skrócie – tekst powinien być merytoryczny, zrozumiały dla grupy docelowej i jednocześnie wspomagać pozycjonowanie strony internetowej. Poniżej 7 zasad, których należy się trzymać, aby tego dokonać.
1. Fraza kluczowa
Zanim siądziemy do pustego edytora tekstu musimy wiedzieć co będzie naszym słowem (lub frazą) przewodnim. Fraza kluczowa powinna pokrywać się z tym, co wpisują użytkownicy Google. Pamiętać przy tym trzeba, że przeciętna osoba wyszukując dane zagadnienie ogranicza się do wpisania w wyszukiwarkę maksymalnie trzech słów.
Badania Microsoftu dowodzą, że aż 64% wpisywanych fraz w sieci nie przekracza trzech słów. Oznacza to, że tekst pod SEO powinien przyjąć krótką i zwięzłą frazę kluczową.
Jednocześnie nie warto obierać fraz ogólnych, powtarzalnych, o dużej konkurencyjności. Należy postawić na coś mniej popularnego, z dużą szansą na wyszukiwanie. Lepsze pierwsze miejsce w pozycjonowaniu niszowego słowa kluczowego, aniżeli setne przy rozchwytywanej frazie.
Pamiętaj także o odpowiednim zagęszczeniu frazy. Odpowiednio skonstruowany tekst pod SEO posiada często używane sława kluczowe, które jednocześnie nie kłują w oczy i są naturalną składową artykułu.
2. Języka dostosowany do odbiorcy
Wiedząc już o jakiej tematyce będzie artykuł, należy następnie skupić się na tym, kto go będzie czytał. Prawidłowe wytypowanie odbiorcy pozwoli właściwie dostosować język tekstu. Znając grupę docelową można w łatwy sposób ustalić gusta odbiorcy, jego zwyczaje i oczekiwania. Dzięki temu tekst będzie ciekawszy, co na pewno pozwoli na skuteczniejszy przekaz.
3. Ciekawy lead
Pojawienie się na pierwszej stronie wyszukiwania to już duży sukces. Nie gwarantuje to jednak stuprocentowej klikalności. Aby użytkownik wszedł na twoją stronę musi zostać zaciekawiony. Chwytliwy tytuł i interesujący, nieszablonowy lead z całą pewnością zachęci do zapoznania się z całym tekstem znajdującym się na twojej stronie.
4. Merytoryka
Trafienie do czytelnika to podstawa. Nie jest to jednak cel sam w sobie. Tworzenie clickbaitów zostawmy portalom plotkarskim. Dobry tekst pod SEO oprócz prawidłowo wytypowanej frazy kluczowej musi również zainteresować czytelnika i odpowiadać na jego potrzeby.
Użytkownik wyszukując dane zagadnienie liczy na jak najlepsze objaśnienie swojego problemu. Oczywiście nie ma co tworzyć monografii na dany temat. Zbyt długa lektura również odstrasza. Trzeba wypracować w sobie umiejętność tworzenia tekstu zwięzłego, który będzie w stanie w sposób szczegółowy wyjaśnić powstały problem.
Nie zapominaj, że tworzysz treści, które nie tylko mają być widoczne, ale i mają spełniać swoją funkcję. Twój odbiorca powinien zostać właściwie poinformowany, zachęcony i przekonany do treści tekstu, a przede wszystkim powinien uznać, że ma do czynienia z sensownym i unikalnym materiałem.
5. Formatowanie
Nie wolno zapomnieć również o kwestii technicznej publikowania artykułu. Tekst pod SEO wymaga prawidłowego formatowania. Ważny jest podział treści i ustawienie jej hierarchiczności. Ustawienie nagłówków H1, H2 i H3 jest nie tylko istotne dla przejrzystości tekstu, ale również dla robotów Google.
Algorytm to naprawdę skomplikowane narzędzie. Dlatego nie wolno zapominać również o prawidłowym opisie meta description, znacznikach i atrybutach ALT. Należy pamiętać o ich odpowiedniej objętości, użyciu frazy kluczowej oraz powiązaniu jej z treścią tekstu.
6. Linkowanie
Link building jest niezwykle istotny dla pozycjonowania stron w sieci. Każdy tekst pod SEO powinien posiadać w swojej treści link zewnętrzny (odnośnik do innej podstrony serwisu) oraz link zewnętrzny (odnoszący do innej strony www).
7. Oryginalność
Postaw na oryginalność. Duplikowanie tekstów z sieci może mieć bardzo złe konsekwencje. I nie chodzi tu o pozew o prawa autorskie skierowane wobec ciebie przez autora tekstu. Chodzi o roboty Google, które przeszukują witryny w poszukiwaniu plagiatów. Tekst identyczny lub zbliżony do do innego artykułu stworzonego wcześniej może bardzo szybko zostać zablokowany. Szeroko zakreślona działalność w kwestii kopiowania cudzych tekstów może doprowadzić nawet do zbanowania całej strony przez Google. Brak widoczności w wyszukiwarce to gwarancja porażki.
Czytaj również:
- Jak dobrać treść do odbiorców?
- Reklama firmy w sieci – bez tego już możesz pakować walizy
- SEO 2022 w liczbach – jak wyglądają statystyki za ubiegły rok?
- Umowa o pozycjonowanie strony internetowej
- Tekst pod SEO – 7 zasad pisania artykułów
Tekst pod SEO – jak robić to prawidłowo?
Artykuł tworzony pod pozycjonowanie nie jest zadaniem prostym. Należy pamiętać o szeregu wymogów SEO, a jednocześnie stworzyć tekst poprawny od strony gramatyki i ortografii, potrafiący zainteresować czytelnika i przekazujący chociażby odrobinę wiedzy. Pozycjonowanie nie jest jednak wiedzą magiczną. Tak jak wszystkiego i tego można się nauczyć. Potrzeba do tego jednak czasu, cierpliwości i lekkiego pióra.
Musisz pamiętać, że SEO copywriting to nie dodatek, a podstawa funkcjonowania w sieci. Jeżeli nie masz do tego głowy, predyspozycji czy czasu, nic straconego. Zleć to nam. Stworzymy dla ciebie unikalne, sprofesjonalizowane teksty prawnicze, które wyróżnią cię w sieci.