Nie ma się co oszukiwać, niezależnie jakim doświadczeniem i wiedzą mógłby się poszczycić dany prawnik, bez dobrze przemyślanej promocji nie zawojuje on świata. Marka osobista jest bardzo ważnym narzędziem w prowadzeniu biznesu. Znane nazwisko ma bardzo silny wpływ na zaufanie klientów i kontrahentów, odbiór publiczny czy też poważanie w społeczeństwie. Chcąc wybić się w sieci należy zatem mądrze zadbać o swój wizerunek.
Personal branding, czyli marka osobista w najprostszy sposób ujmując jest wyobrażeniem innych ludzi o danej osobie. Jest to wykreowany przez daną osobę wizerunek, przez którego pryzmat postrzegają ją inni ludzie. Jak łatwo się domyślić, im lepsza marka tym więcej z tych osób stanie się klientami lub kontrahentami właściciela marki. Dobrze stworzony personal branding pozwala się wyróżnić na rynku pod względem swoich umiejętności, profesjonalizmu, kreatywności, wiedzy czy stylu. Oryginalność, o ile jest interesująca, pozwala zawojować swoją niszę, przejąć kawałek rynku i stać się ekspertem w swojej dziedzinie.
Marka osobista a osobowość
Budowanie marki osobistej jest procesem długotrwałym i nigdy się nie kończącym. Nad marką należy stale pracować, modyfikować ją i dostosowywać do warunków rynkowych. Nie oznacza to, że należy zrezygnować ze swojej prawdziwej osobowości czy swoich naturalnych umiejętności. Te mogą bardzo pomóc.
Badania Premium Consulting wskazują, że przy budowaniu marki osobistej największe znaczenie ma know-how – 84%, jednakże już na drugim miejscu mamy autentyczność – 74%, na trzecim – charyzmę 63%, a zaraz za podium odwagę – 41%. Pokazuje to, że wiedza na temat jak „dobrze się sprzedać” nie zawsze będzie kluczem do sukcesu. Wielu cech osobistych, które pomagają w karierze po prostu kupić się nie da.
Budowanie marki osobistej – od czego zacząć?
Do budowania personal brandingu należy podejść jak do biznesu. Dobry biznesplan jest podstawą tworzenia „osobistego przedsiębiorstwa:. Marka osobista jakby nie było jest właśnie specyficznym rodzajem firmy.
Siadając do naszego biznesplanu, na wstępie warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Mianowicie:
- jak sami siebie postrzegamy?
- jak postrzegają nas osoby nam bliskie?
- co jest dla nas ważne w życiu?
- w czym jesteśmy dobrzy i w jaki sposób możemy to wykorzystać?
- jakie są nasze wady i w jaki sposób należy nad nimi pracować?
- jak dużo możemy poświęcić dla naszej kariery?
- co jest naszym celem?
- jak długo chcemy do niego dążyć?
- do kogo będziemy kierować swoje usługi?
- jaki sposób komunikacji jest dla nas najbardziej komfortowy?
Odpowiadając na powyższe pytania, zdamy sobie sprawę co chcemy osiągnąć, jakimi sposobami i na jak dużo jesteśmy sobie pozwolić w dążeniu do osiągnięcia naszego celu. W końcu najgorszym co może się stać, to stworzenie marki osobistej zupełnie nie pasującej do naszej osobowości oraz rodzaju biznesu jaki chcemy prowadzić.
Czytaj również:
Analiza SWOT – czy pomoże w sprzedaży własnego wizerunku?
Przeprowadzenie analizy SWOT nie jest zarezerwowane wyłącznie dla menagerów wysokiego szczebla, pracujących w międzynarodowych korporacjach. Jest to narzędzie analityczne, pomagające zoptymalizować strategię zarządzania firmą bądź zbudowania nowego planu strategicznego. Traktując personal branding jako naszą małą firmę wydaje się, że taka analiza może przynieść wiele korzyści. I tak w rzeczywistości jest. Na jej podstawie dowiesz się co może cię wyróżniać na rynku, nad czym powinieneś popracować, co jest twoim największym wrogiem, a czym nie musisz się zbytnio martwić.
Analiza SWOT polega na szczerym (bez tego możesz całkowicie pominąć ten krok) odpowiedzeniu sobie na 4 pytania:
- W czym jesteś dobry? Masz ponadprzeciętną wiedzę w danej dziedzinie? Posiadasz długoletnie doświadczenie w jednej z gałęzi prawa, dzięki czemu czujesz się w niej swobodnie? A może masz ponadprzeciętną charyzmę i twoje wystąpienia publiczne potrafią zawładnąć słuchaczami? Być może masz lekkie pióro i potrafisz w interesujący sposób przelewać swoje myśli na papier? Każda umiejętność, która cię wyróżnia i co ważne, którą z chęcią chcesz rozwijać, będzie mogła być tą kluczową.
- W czym jesteś słaby? Jest to najważniejszy podpunkt w budowaniu marki osobistej. Bycie świadomym swoich wad to połowa sukcesu. Ważne jest jednak co z nimi zrobimy. Nie chodzi tu jednak o pseudomotywacyjne gadki w stylu „niebo nie jest limitem”, a bardziej o konieczność bycia realistą. Jeżeli wiesz, że jesteś w stanie pokonać swoje słabości, świetnie! Zrób to zatem i bądź z siebie dumny. Jeżeli jednak walka ze swoimi wadami cię przerasta, stresuje lub stawia w bardzo niekomfortowej sytuacji nic na siłę. Jeżeli wiesz, że jesteś w czymś słaby, a próba tego naprawienia będzie „bolała”, lepiej skup się na tym w czym jesteś dobry i co lubisz. Rozwijanie swoich talentów jest przyjemniejsze i może być bardziej dochodowe, niż próba pokazania światu jak silnym zawodnikiem jesteś i jak przez ciernie dosięgnąłeś gwiazd.
- Jakie szanse widzisz przed sobą? Masz dyplom z dobrej uczelni? Przerobiłeś wiele kursów? A może prowadziłeś ciekawą sprawę, która wymagała od ciebie opanowania specjalistycznej wiedzy? Wykorzystaj to. Niszę są naprawdę dobrym sposobem na wejście na rynek.
- Czy jest coś, co może zagrażać ci w osiągnięciu celu? Wiesz, że niedługo nie będziesz w stanie prowadzić biznesu bez doskonałej znajomości działania komputera i Internetu? A może większość dobrych miejsc pracy wymaga znajomości języka obcego? Jeżeli nie zaczniesz działać już teraz, niedługo może być za późno. Pamiętaj, że nie działasz w próżni. Zmienia się technologia, zmienia się stan naszej wiedzy, zmieniają się też trendy. Jeżeli jest coś, co do tej pory ci nie przeszkadzało w karierze, ale w niedalekiej przyszłości może być utrudnieniem, lepiej popracuj nad tym.
Marka osobista w sieci
Internet jest aktualnie najważniejszym narzędziem marketingowym. Wszystkie media już w nim są, niezależnie czy mówimy o radiu, telewizji czy prasie. Wynika to z prostego faktu, ludzie kochają Internet i niemalże wszyscy z niego korzystają. Dzięki sieci wiemy co dzieje się na świecie, ale również co słychać u naszych znajomych, jesteśmy w stanie zrobić tanie zakupy, znaleźć interesującą nas książkę czy film, możemy w nim również się zareklamować i zaoferować własne usługi.
Jednymi z najważniejszych narzędzi do budowania personal brandingu są oczywiście wszelkiej maści media społecznościowe, w których prym wiedzie Instagram, Facebook, Twitter a ostatnimi czasy również TikTok. Social media są „kluczem do sławy”. Będąc popularną personą w sieci możemy być pewni, że klientów nie będzie nam brakowało.
Oczywiście „łaska pańska na pstrym koniu jeździ” i nie wiele trzeba zrobić, aby pozytywna sława zamieniła się w ostry hejt. Dotyczy to również prawników. Za przykład można wskazać sprawę Janusza Szymika przeciwko kurii bielsko-żywieckiej. Nie wchodząc w szczegóły, wnioski kurii kierowane przeciwko poszkodowanemu poskutkowały tym, że kancelaria pełnomocniczki kościoła z dawnych 4 gwiazdek w Google, zamieniła się w 1 gwiazdkę oraz dziesiątki negatywnych, obraźliwych czy wulgarnych komentarzy. Myślę, że odbudowanie dawnego wizerunku kancelarii nie będzie nazbyt prostym zadaniem. Aby zatem kreować własną osobę w sposób prawidłowy i bezpieczny, należy nauczyć się działania nie tylko samych aplikacji społecznych, ale również zasad funkcjonowania ich użytkowników, odpowiadania na negatywne opinie i komentarze, reagowania (albo właśnie nie reagowania) na hejt oraz tworzenia postów w zgodzie z aktualnymi trendami.
Prawnik w opinii społeczeństwa – czy trzeba z tym walczyć?
Wiemy w jaki sposób postrzegani są prawnicy – jako osoby z rozległą wiedzą, pewne siebie, ale jednocześnie sztywne, bez poczucia humoru czy też wywyższające się. Rysuje się nam zatem obraz osoby raczej niezbyt interesującej. Warto to zmienić.
Oczywiście zawód prawnika nie polega na zabawianiu innych. Najważniejsza jest wiedza oraz umiejętność wykorzystania jej w praktyce. Dlatego w pierwszej kolejności należy skupić się na udostępnianiu wartościowych i eksperckich treści w formie bloga lub videobloga. Można swoje kroki skierować również ku komentowaniu aktualnych wydarzeń z branży, w której działamy.
Warto mieć jednak świadomość, że prawo jest dosyć nudne. Być może nie dla samych prawników, ale dla ludzi niezwiązanych z tą branżą z całą pewnością. Dobrym pomysłem jest zatem łączenie wiedzy prawniczej z mniej fachowymi (ale wciąż w dobrym smaku) treściami. Interesującym formatem jest publikowanie ciekawostek czy absurdów ze świata prawno-biznesowego. Można również uczyć swoich czytelników bawiąc, np. tworząc quizy. Pomocna będzie także regularna interakcja z użytkownikami social mediów.
Co byś nie robił i jakich narzędzi do tego nie używał, ważnym jest aby działania te pokazywały na Twój profesjonalizm, wskazywały Twoje mocne strony, budowały zaufanie oraz budziły zainteresowanie . Łącząc te elementy masz dużą szansę na zdobycie klientów i osiągnięcie sukcesu w biznesie.